En liten guide genom Berlin

Obligatoriska turist-platser
Förintelsemounumentet 
 Här kan man gå vilse. De typiska turistbilderna från Berlin tas här, vi var ju bara tvungna att ta en sånn haha
Under monumentet befinner sig en museum som är värt att besöka som också är gratis där man kan läsa brev och historier från judar från koncentrationslägrer. 
Inte så långt från Förintelsemonumentet befinner sig Brandenburger Tor som är en 224 år gammal port. Den är enorm och har antika arkitekturdrag, Kungar och diktatorer lät ofta bygga byggnader som skulle efterlikna antika byggnader och monument för att visa likheter mellan sin egen nation och Romarriket som anses vara en av världens största stormakter. 
East Side Gallery
Detta är delar av gamla muren som blev klottrade på västsidan och nu har blivit till en plats där proffesionella grafitti-konstnärer målar på muren. ESG ligger i Friedrichshain. 
Mat
Överallt i Berlin finns snabbmatställen som säljer Kebab och Börek. Men det är värt att besöka Berlins mest välkända kebab, Mustafas gemüse kebab. Vi åt ganska mycket skitmat i Berlin, alltså massa snabbmat.
Vi åt en middag på en Vietnamestisk resturang i Bergmannstraße 102 som hete Good Morning Vietnam.Den var jättemysig men låg i ett lite konstigt läge men maten var utsökt. På fredagen åt jag med tre andra tjejer på en italiensk resturang som låg väldigt nära vårt Hostel, tror den låg i korsningen mellan Mehringdamm/Yorckstraße/Gneisenaustraße 
Bar/Klubb
Eftersom vi bara var ute två dagar och bara i närheten så har jag inte så mycket att delge på den här fronten. På tordagen var vi som sagt på den där Rockbaren som hete Clash. Vi hade ju askul där men jag kommer nog inte besöka den igen om jag är där. Andra kvällen drog vi till den stora bargatan i Kreuzberg: Oranienstraße. Eftersom Kreuzberg är sjukt inne så är Oranienstraße en av Europas hetaste bargator just nu. Där fanns det mängder med barer men vi hann bara med en, minns ej namnet dock, sen var vi på en klubb som Moa redan hade varit på förra sommaren. Jag skulle inte säga att det är den roligaste klubben jag varit på, men troligtvis en av de roligaste utekvällarna jag varit på. Men mitt tips är att dra till Oranienstraße för det är där alla människor möts på kvällen i Kreuzberg. 
Shopping
Vi besökte först en galleria som hete Alexia, men vi pallade inte kolla hela gallerian för det var sjukt stort och vi ville åka till Kurfürstendamm, den stora shoppinggatan i Berlin. De har allt ifrån Cartier till Pull&Bear. Där shoppade jag lite, jag visar senare i veckan! Om man vill kan man titta in i KaDeVe som är det stora lyxvaruhuset i Berlin. Vi besökte också Primark som låg på Walther-Schreiber-Platz 1, tunnelbana Walther-Schreiber-Platz linje U9. Något som jag tycker att man verkligen inte får missa när man är i Berlin är den välkända secondhandaffären som har kilopris för kläderna, den ligger exakt vid den Vietnamesiska resturangen. Butiken var enorm och hade mängder med olika kläder, jag såg massa Levis-shorts bl.a. Butiken heter Colors.
Anonym

Hur mycket pengar ska man ta med sig till Berlin för bara shopping, för en vecka?




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR