Inte okej

Vi måste göra något. I onsdags hittades två flickor, 15 och 14 år, hängda i ett träd i en by i Indien. Innan de dog hade de blivit utsatta för gruppvåldtäkt. 
Det är ombytta roller i våldtäktskulturen vi har i världen. Även i Sverige. Hur många våltäkter tror ni det sker varje dag i Sverige på ett ungefär? Gissa en siffra. Jag lovar att ni inte är nära.
Det sker 100 våltäkter varje dag i Sverige, uppger BRÅ, och 36 000 våltäkter varje år. Vet ni hur många som anmäls? Våldtäkter är det brott som det finns flest mörkerantal i. BRÅ påstår även att endast 20% av alla våldtäkter anmäls som sker i Sverige, ungefär 4000. Varför anmäls det så få våldtäkter i jämförelse med hur många som sker?  Jo, därför att offret tar på sig skulden för att vi har en så sjuk våldtäktskultur i Sverige och i världen. Och för att hon inte vågar gå vidare till polisen med det. Men det värsta är inte hur få som anmäler, utan hur få våldtäkter som döms. Ungefär 200-300 våldtäkter döms per år, av 4000 anmälda och 36 000 våldtäkter! Usch. Vi måste sprida detta för ofta är de som motargumenterar dessa ovetandes om sifforna och statistiken vi har på våldtäkter i Sverige.
wilma

Jag håller med, det är så otroligt otroligt hemskt. Jag har läst många som skriver liknande och att vi måste göra något. Men vad?? Vad kan man som individ göra för att hjälpa till? Jag vill ju förändra men känner mig så maktlös.




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR